Reflexionar: ara que hem
analitzat el context amb ajuda del DAFO, com pens treballar les meves
competències en aquest context? Cal plantejar-se tasques/ estratègies per
millorar o adquirir aquestes competències.
Una vegada
he reflexionat sobre aspectes del centre (DAFO) i m’he fet preguntes a nivell
intern sobre l’observat en aquestes setmanes de pràctiques (competència 3.1)
vull aportar aquí una sèrie de
reflexions que inclouen les evidències que fonamenten les meves opinions així
com estratègies per solucionar-les (competència 3.2):
Debilitats
(factors interns)
Distribució de l’espai (3.2): El primer que s’hauria de millorar i que
és el projecte de millora que la meva companya i jo estem duent a terme, és el
pati ja que aquest és un espai molt ample que està molt mal aprofitat per la
manca de recursos: té una caseta, motos i un tobogan. Per donar resposta a
aquest fet estem veient altres patis i suggeriments de llibres i webs on
algunes idees són posar tipis (tendes índies) que possibiliten un espai
acollidor pels nens, posar rodes grans de camions al terra (tant en horitzontal
com en vertical) o fer una proposta amb caixes de cartró simulant diferent estructures. També hi ha un
jardí amb les flors trepitjades que es podria utilitzar per fer un hort i
apropar els nens a la natura.
Identificació de bones pràctiques i
comparació (4.2): A més,
trobo una manca de comunicació entre les tutores de les aules ja que en la
pràctica si una tutora fa una cosa d’una determinada manera i una altra ho fa a
la seva, en comptes de parlar-lo i explicar el perquè de fer-ho així, la qual
cosa ajudaria a què entre elles reflexionessin sobre la pròpia metodologia tot
escoltant opinions que la reforcin o canvien, es dediquen a criticar la manera
de fer de les altres però sense dir-lo directament. Això al final només
perjudica als nens que són els que pateixen les pràctiques; un exemple és el
fet de posar o no una funda al canviador, jo crec que sense funda és més
higiènic perquè permet desinfectar-ho desprès de canviar a cada infant ja que
de l’altra forma es canvia després de passar més d’un nen però les professores
que fan aquesta pràctica diferent, en comptes d’explicar a les seves companyes
el motiu pel qual ho fan així, ho fan
cadascuna a la seva forma sense ficar-se en la manera de fer de les altres, així
no ens enriquim de les experiències o consells de la resta.
Relació amb les famílies (3.2) i contrast del
PEC amb pràctiques reals (3.3): Un altre exemple de dèficit de comunicació és amb les famílies ja
que els moments d’entrada i sortida es dediquen únicament per comentar si els
manca qualque cosa de roba, bolquers... Un exemple que he viscut avui és que
abans estava permés que els pares entressin a l’escola el dia de l’aniversari
dels infants per fer fotos o estar amb ells i avui uns pares que ja venien, la
directora ha dit que no estava ja permès i s’han hagut d’anar. Els pares
estaven indignats i les tutores també perquè deien que hi havia una manca de
comunicació molt gran i que no s’havia passat cap circular avisant d’aquesta
nova norma del centre.
Aquesta
manca de comunicació posa en evidència els documents del centre com ara el PEC
on posa literalment que es tracta “d’una escola
dialogant, entesa com un espai de socialització i intercanvi, de diàleg entre
famílies i entorn, es a dir, una comunitat educativa on puguem compartir
angoixes, dubtes, dificultats” (PEC, 2012-13). Per tal d’evitar fets com aquest
el personal del centre hauria de llegir de forma obligada el document de centre
i reflexionar sobre aquest en un claustre ja que moltes vegades els principis
tan polits que es marca un centre s’acaben oblidant i presentant episodis com aquest.
Amenaces
(factors externs).
Distribució dels recursos materials i humans
(3.2): La manca de
recursos econòmics en el nostre centre ha implicat no només que el personal
sigui reduït sinó també que les activitats extraescolars que es tenien programades
per a aquest any com són els tallers familiars de massatge s’han anul·lat i
actualment no hi ha cap dels proposats. Per solucionar aquest fet i
possibilitar aquests tallers familiars, que tant ajuden als pares a apropar-se
als seus fills així com a mantenir
xerrades amb professionals i altres pares per comentar els seus dubtes i
inquietuds i enriquir-se de les pràctiques dels altres, el que es podria fer és convidar als pares en hores lectives (de nou a dos) perquè realitzessin amb nosaltres activitats com ara massatge infantil.
Dinàmiques de treball (3.2): A més, en allò referit al personal ens
trobem que les dues educadores que són de suport, estan fent la tasca de
tutores a dues aules on les mestres estan actualment de baixa amb la qual cosa
les aules recolzades per aquestes dones s’han quedat amb una sola persona. Aquest últim factor implica que no es puguin
fer activitats que impliquin embrutar molt ja que una sola persona no pot
fer-se càrrec de controlar els infants, anar netejant-los d’un en un mentre els
altres no tenen cap tipus de supervisió o deixar la classe per netejar. La
solució aportada per la professora d’aquesta assignatura i que no se m’havia
acudit és demanar als pares ajuda per tal que aquests puguin inscriure a una
llibreta per ajudar-nos en diferents tasques; així, a més els pares estarien
més implicats en la vida d’aula dels seus fills i podríem aprofitar per
explicar el perquè fem aquetes activitats (objectius a assolir) i molts superarien
les creences que tenen sobre que aquestes només serveixen per embrutar-se.
Així com en
el cas de les amenaces i debilitats, les meves competències aniran encaminades
a canviar aquest fet, sigui amb la meva opinió, amb el projecte de millora o
sent jo qui fomenti la comunicació entre tutores i amb la família a partir de
les meves actuacions, en el cas de les fortaleses i activitats, com són
aspectes positius les meves competències estaran encaminades en continuar potenciant
aquests punts forts i aprendre per tal d’aplicar-los quan treballi a un centre
educatiu.
Per tant, en
aquest punt, les competències que més he treballat han estat una altra vegada
la reflexió sobre l’organització del centre i les pràctiques d’aquest (3.2),
que implica una altra competència, la identificació de bones pràctiques i el
contrast d’aquestes (4.2).
Fortalesa
(factors interns)
Els infants
i les famílies són coneguts pel seu nom, tots els mestres coneixen el nom de
tots els infants i als seus familiars. Quan hi ha un aniversari tots els
infants es reuneixen i tots els nens es reuneixen en el menjador per cantar a
la persona que fa anys i per menjar un tros de pastís que hagi dut la família.
Hi ha nens que cada vegada que ve un familiar d’un altre nen corren cap a
ell a donar-li un petó perquè estan molt
acostumats a la seva presència. A aquest fet ajuda molt l’activitat
extraescolar que fem les dues aules de grans (2 i 3 anys) junts d’anar a la
piscina ja que venen els pares i aquests s’encarreguen de més d’un infant; fins
i tot hi ha vegades que els fills d’una família volen anar amb un altre pare.
Per altra
banda, tenim l’arquitectura del centre ajuda a la relació entre infants ja que
les dues classes de dos i tres anys comparteixen bany i estan unides per portes
corredisses i la de bebès i petits també. A més totes les aules tenen sortida
directa al pati la qual cosa permet que els infants de diferents edats es
relacionin en aquest moment i intercanviïn experiències. A més, altre factor
que afavoreix la relació entre infants de diferents aules és que tots esmorzen
i mengen a la mateixa hora.
Molts de
centres tenen horaris establerts tant pel menjador com pel pati que eviten que
els infants coincideixin i això obstaculitza la relació entre aquests així com
ser un centre on tots coneixen els noms dels altres. Malgrat això ja vaig veure
aquesta bona pràctica a un altre centre de 3-6 on a principi de curs els nens
de les diferents aules portaven una cartolina on apareixien les fotos i noms de la seva aula, de manera que ajudava
tant a les tutores al principi a recordar als nens d’altres aules com als
propis infants per recordar els noms dels companys d’altres aules. Si els
infants del centre on estic passessin a aquest centre seria un bon exemple de
coherència en la metodologia en l’aspecte de relacions entre la comunitat
educativa.
A més, és un
centre on l’experimentació i les activitats que suposen embrutar-se són
benvingudes i en cap moment m’han negat fer activitats sinó que tot el contrari
m’animen a què constantment faci amb els nens per tal que aquests aprenguin el
màxim possible. Una vegada que vàrem fer una activitat on tot el terra va
quedar ple de farina i aigua incloent vidres, sabates dels nens, etc. la de la
neteja em va dir que els infants haurien d’haver gaudit molt i molts de pares
també em van dir que no importava que era la forma com aprenien els nens. En aquest cas, la tutora em va donar un
consell, penjar a la porta un cartell amb el que havien fet avui per tal que
els pares sabessin el perquè de com anaven els seus fills i és veritat que si
els hi dius i els expliques una mica l’activitat, l’actitud canvia. A més jo
vaig decidir que a més de penjar el cartell aniria explicant l’experiència als
pares i dies després els mostraria les fotos (documentació) de l’activitat, ja
que veure als seus fills gaudir amb el que fan fa ajuda a què comprenguin el
que intentem transmetre: que els infants aprenen fent!
A més, el
personal de l’EAP així com la cuinera i la dona neteja estan molt implicats en
el centre, com si fossin un tutor més. Així com els primers ajuden en moltes
activitats que realitzem, la cuinera i la netejadora també interactuen molt amb
els nens i fins i tot s’encarreguen d’aquests en moments en què alguna tutora
ha de sortir de l’aula. L’únic que trobo a faltar i que està relacionat amb una
de les mancances de l’escoleta que ja he comentat (la manca de pressupost) és
que la dona que neteja estigui abans a l’escoleta ja que arriba quasi a les
dues ja que això seria una solució a les activitats que deia que no es podien
fer a causa de què l’educadora no pot dedicar molt de temps a netejar ja que si
estigués la netejadora seria aquesta qui ho faria i es podrien realitzar més
experimentacions sense necessitat de requerir la presència d’una persona de
suport.
Oportunitats
(factors externs)
Com ja he
dit l’EAP està molt integrat dins la metodologia del centre, moltes vegades són
ells els que fan activitats, ajuden a canviar bolquers, preparen la sala de
psicomotricitat o dirigeixen l’assemblea. Per tant, hi ha molt bona connexió amb
els equips externs al centre i això afavoreix a crear diferents agrupaments i
realitzar activitats que no serien possibles sense l’ajuda d’una altra persona.
Per tant, la seva presència és molt positiva ja que actuen com a suport a més
de proposar activitats específiques de logopèdia (onomatopeies, aprenentatge de
nous termes...) així com aconsellar a les educadores sobre dubtes d’aquestes
com la manca de límits o d’atenció; sempre és bo contar amb altres punts de
vista i opinions professionals que ajudin a millorar la teva pràctica
educativa.
Un altre
factor extern que beneficia el funcionament del centre és la piscina de Can
Raspall, ja que el fet de poder anar a aquesta cada setmana, cosa que quasi cap
centre fa, dóna l’oportunitat als infants de fer una activitat que va més enllà
del que es fa a classe i que implica un aprenentatge en un medi diferent:
l’aigua. A més és un moment que com he dit en l’apartat anterior afavoreix molt
la relació amb les famílies i entre aquestes. Per exemple, una de les meves
debilitats era que encara no parlava amb les mares i pares dels nens i gràcies
a aquesta activitat aquestes s’han obert molt més a mi i ara compartim molts de
moments dels seus fills i, l’últim dia vàrem parlar d’escoles on portarien als
seus fills, cosa que va permetre que tots donéssim opinions i aprofitéssim
l’experiència dels altres (alguns tenen a un dels seus fills allà o una amiga
els ha parlat d’aquest o són mestres a altres centres).
A més al
costat de l’escoleta hi ha tres centres que inclouen l’etapa de 3 a 6 anys, la
qual cosa afavoreix positivament el canvi de cicle ja que a més de poder anar a
visitar-los abans d’anar-hi amb l’escola, els pares tenen tres opcions per
triar i això fa que puguin tenir un criteri educatiu que va més enllà de què
estigui prop de les seves llars. Aquest tema és el que es va debatre a la
piscina on gràcies a l’experiència meva (que he estat a un centre fent
activitats per la universitat), la de la tutora (que està informada sobre els
centres que tenim al nostre entorn) i de les famílies, que com ja he dit conten
amb informacions de diferents fonts, ajudem a triar a les famílies que tenen
dubtes ja que la gran oferta de centres ho permet en aquest cas.
En definitiva, el fet d'analitzar el nostre centre a partir de les orientacions del DAFO he pogut veure quines competències treballaré en cadascun dels casos, totes relacionades amb l'anàlisi i reflexió sobre el funcionament del centre i sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge
En definitiva, el fet d'analitzar el nostre centre a partir de les orientacions del DAFO he pogut veure quines competències treballaré en cadascun dels casos, totes relacionades amb l'anàlisi i reflexió sobre el funcionament del centre i sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge
No hay comentarios:
Publicar un comentario