Per realitzar aquesta aquest anàlisi
de jornades escolars, els meus companys i jo vàrem decidir que tots ho faríem del
dia en què a l’escoleta es fa psicomotricitat (clic per veure la descripció de la meva jornada) , sense obviar els altres moments
que es produeixen durant aquest dia. Per tant, aquesta reflexió és fruit de la
comparació amb les jornades de tots els estudiants del grup d’Eivissa que estan
fent pràctiques amb infants entre 2-3 anys d’edat.
El primer moment de la jornada a
analitzar és el moment de l’assemblea. En totes les jornades
revisades el procés a seguir és el mateix que a la meva aula i l’única
assemblea que es realitza és la de
primera hora on es fan les rutines (passar llista, mirar el temps...). Per
tant, el primer aspecte a millorar tant de la meva jornada com de les altres és
aquest, ja que tal com diu Concepció Sànchez (2006, 7):
“No podem permetre que les assemblees acabin convertides en moments de la vida de la classe amb escassa transcendència en aquesta. Igualment, hem d’anar més enllà d’utilitzar-les exclusivament per a certes tasques rutinitzades [...].Enfront de la situació descrita, el professorat d’educació infantil s’hauria d’aturar a analitzar si hi ha espai en aquestes assemblees per discutir i consensuar normes, per dissenyar i organitzar col·lectivament activitats escolars amb els nens i les nenes, per cercar solucions a problemes socials quotidians de l’aula”.
Amb això el que vull reflectir és que
hi ha altres aspectes de l’aula que es poden treballar col·lectivament a
l’assemblea i que tot i que alguns si que es poden preveure, per exemple parlar
dels racons que volen que afegim a l’aula, també poden ser situacions
imprevistes com un conflicte sorgit entre dos alumnes al pati.
Per altra banda, i començant amb
l’activitat analitzada: psicomotricitat, trobem el temps de llevar-se les
sabates i els mitjons.
En primer lloc, i en
referència al moment de llevar-se les sabates per anar a psicomotricitat he
identificat un aspecte a incloure a la meva jornada: col·locar les sabates
damunt de les seves fotos. Crec que tenir un plafó amb les seves fotografies al
terra i haver de posar les sabates damunt de la fotografia, és una forma de
treballar la pròpia identitat “aquest sóc jo i aquestes són les meves sabates”.
A més seria fàcil d’incorporar perquè només s’han d’imprimir fotografies de
mida gran i aferrar-les al terra o aprofitant les fotografies que tenim a
l’aula de les emocions (les cares dels infants de l’aula mostrant una emoció),
també les podríem posar al terra quan arribés el moment i que els nens
col·loquessin les sabates sobre aquestes. Tot i així trobo que la forma com es fa al meu
centre també està molt bé perquè en haver-les de posar a un lloc concret és una
forma de recollir i això els ajuda a assolir el concepte d’ordre.
En quant
al moment de posar-se els mitjons per anar a psicomotricitat. He trobat que
a una de les jornades és la tutora la que posa els mitjons als infants, i la
noia de pràctiques explica que no dóna temps als nens que tarden més a
posar-se’ls ja que comença a cridar-los per fer un tren. Per tant, en aquest
cas no he trobat un tret a canviar a la meva jornada sinó per reflexionar sobre
la jornada d’una companya.
En
primer lloc trobem que no s’està respectant l’objectiu del Currículum
d’Educació Infantil que diu “Adquirir progressivament autonomia en les activitats
habituals i en l’organització de les seqüències temporals i espacials quotidianes”.
Tal com diu Hebe (2010, 10) “Quan es
permet a un nen emprendre una activitat per la seva pròpia iniciativa i dur-la
a terme fins que s‘acaba, es poden percebre i captar els seus instruments, les
seves habilitats, els seus interessos i comprendre la direccionalitat, el
«sentit» i la significació de la seva acció”. Amb la seva actuació està
transmetent una imatge d’infant no capaç i està mecanitzant un procés que tal
com he citat podria aprofitar per observar i avaluar els procés d’aprenentatge
dels infants.
A més, hi ha un altre aspecte que no
s’està respectant que és el ritme de cada infant. Com ja he dit l’alumna de
pràctiques descrivia que quan pretenia que una nena es posés el mitjó la mestra
ja els va dir que s’havien d’anar. Per tant, trobem una contradicció amb la
pròpia educació ja que tal com reflectia Joan Domènec al seu llibre Elogi a
l’Educació lenta, l’educació és un procés lent i per aprendre una cosa, de
forma significativa, necessitem el nostre temps. Per tant, si l’educació en sí mateixa
és un procés lent, aprendre suposa un temps, perquè aquesta educadora no ho
respecta? Tornem a trobar un dèficit d’anàlisi de les pròpies actuacions
docents (autoavaluació del procés d’ensenyament). El perquè de canviar aquesta
actuació es podria justificar a través de les paraules de Salas i Solozabal
(2003, 11) que ens diuen:
“Els nens i les nenes necessiten temps per preparar-se per a cadascuna de les accions que es realitzen a l’escola. A més de donar-los temps, cal avisar-los cada vegada que canviem d’activitat, hem de respectar al màxim el ritme de cadascun i donar-los temps als que triguen més, és una manera de fer-los partícips del seu propi fer a l’escola fins que puguin arribar a actuar per si mateixos”.
Respecte al moment en què els infants
arriben
a la sala de psicomotricitat, he vist com a la mateixa aula on no es
fan assemblees i és l’educadora qui posa els mitjons abans de la sessió i els
lleven les sabates després, quan els infants han de situar-se a la zona de la
sala de psicomotricitat on es fa el ritual d’entrada i sortida, uns es queden
de peu i altres asseguts, és a dir que no hi ha una pauta, cadascun fa el que
vol. Crec que és important establir una norma per a aquest moment perquè si ja
des de l’inici no es respecten les normes de la sala, com es pretén que desprès
es compleixen altres normes més importants durant el moment d’expressivitat
motriu com són tenir cura del material i dels companys? Si aquesta llibertat
d’acció en quant al respecte de normes és així constantment (es deixa que
cadascú faci el que li sembli) és normal que al moment de l’assemblea els
infants no tinguin assolit l’hàbit i no siguin capaços d’estar tots asseguts i
escoltant-se uns als altres.
Crec que la tutora d’aquest grup, a
partir del que he vist descrit a la jornada d’aquesta companya, hauria de
reflexionar sobre què està aconseguint deixant que els infants facin això,
perque el que estan aprenent és que a cada moment poden fer el que vulguin i
quan hi ha alguna cosa que no els agrada fer, com asseure al moment de
l’assemblea, només han de fer el contrari i al final la mestra acabarà per
ometre-ho de la programació a l’aula (com ja ha fet).
Si l’educadora els acostumés a què es
respectessin les diferents normes que hi ha per a cada moment, no tindria tants
de problemes conductuals en determinants moments, per tant, el que hi ha és una
manca de reflexió sobre la pròpia pràctica educativa i les conseqüències que
aquesta està tenint en els diferents moments de la jornada.
El moment
de la
representació és una altra manera que tenen els infants d’expressar-se
però sense moviment (Aucouturier) ; és molt important perquè possibilita al nen
prendre distància de la seva expressivitat motriu per traslladar-la a nivells
més cognitius. Ausubel ja plantejava la importància d’aquests tipus
d’activitats quan deia que els infants no només eren actius mentre es movien,
fent al·lusió al moviment mental.
En quant a aquest moment, tot i que
són diverses les escoletes que la realitzen trobo que manca el veritable sentit
d’aquest moment que és traslladar l’activitat motriu a un altre nivell, el
cognitiu. La majoria de centres, inclòs el meu, no relaciona aquest moment amb
el d’expressivitat motriu ja que només proposen uns materials però sense dir
als nens que dibuixin o representin el que han fet a psicomotricitat; tot i que
segurament els infants facin coses totalment allunyades del moment és una forma
de que comencin a pensar a què han jugat per plasmar-lo en un altre llenguatge
diferent al corporal.
El moment en què es realitza la representació
és molt important ja que si volem que els infants se’n recordin del que han fet
per poder plasmar-lo és necessari que no hi hagi moltes activitats entre el
moment d’expressivitat i aquest. Per això, trobo que en aquest cas a la meva
aula això es respecta a diferència d’altres centres on els infants surten al
pati i desprès fan representació. Penso que si han de llevar-se
els mitjons, posar-se les sabates, sortir al bany o com he dit al pati, perden
la seva concentració en el joc i quan arriben a representar no tenen tan clar
el que han jugat perquè hi ha hagut un moment d’atur que crec que els pot
atabalar.
En quant als materials, crec
que s’hauria d’ampliar l’oferta i oferir més coses que plastilina, gomets i
ceres per pintar; per exemple, fer una proposta amb fang o amb construccions.
A més, en
la representació, hem de saber seleccionar els materials que utilitzem segons
quin sigui el nostre objectiu; per exemple si volem fomentar el treball
col·lectiu haurem d’utilitzar pissarres grans que permetin la interacció. Aquesta
forma grupal de representació no es fa servir en cap dels centres analitzats ja
que els infants fan sempre les representacions de forma individual, mai
col·lectiva. Tampoc s’utilitza la
conversa com ha forma de representació; si utilitzessin aquesta alternativa
estarien treballant una forma d’expressió molt important per a les seves vides:
l’expressió oral; així, mitjançant el llenguatge, podrien posar paraules a allò
viscut.
Una
altra alternativa al moment de representació seria la narració o el conte, ja d’acord amb Aucouturier crec
que és molt útil fer-lo servir per tal que els infants estructurin les seves
vivències i puguin identificar-se amb les seves emocions.
Un
moment que he vist que es fa a una de les aules és el moment de relaxació
desprès de l’expressivitat motriu. Crec que aquest moment de relaxació s’hauria
d’incloure a totes les sessions ja que crec que és molt positiu pels infants
poder tenir un moment on calmar el seu ritme d’activitat i preparar-se per a un
altre moment que requereix menys moviment físic i més mental. No obstant, crec que no s’hauria de limitar a
descansar sinó que tal com vaig veure quan vaig estar a un altre centres
s’hauria de programar amb diferents activitats com massatges, passant les teles per damunt dels nens o fent
exercicis de respiració.
Crec que
aquest moment de relaxació s’hauria d’incloure a totes les sessions ja que crec
que és molt positiu pels infants poder tenir un moment on calmar el seu ritme
d’activitat i preparar-se per a un altre moment que requereix menys moviment
físic i més mental.
A l’aula
en la qual fan el moment de relaxació hi ha un aspecte que no trobo gens
pedagògic i és que aprofiten aquest moment per anar posant les sabates als
nens. En primer lloc, això hem fa plantejar-me que no ho fan perquè els infants
es relaxin corporalment i es preparin per a un moment amb més activitat
cognitiva sinó com a forma de què estiguin quiets i poder posar així les
sabates còmodament. En segon lloc, perquè els infants no es posen les sabates
tots sols? Si el problema és que els manca temps, perquè no acaben abans la
classe de psicomotricitat i deixen un espai per a aquesta tasca que fomenta
l’autonomia dels nens?
Tal com
he descrit, a la meva aula es renten els dents dos cops per
setmana. Tot i que en principi hem semblava molt adient he vist a una altra
jornada que els infants es renten les dents cada dia desprès de dinar. Això
m’ha fet adonar-me que l’ideal seria aquest, que es rentessin les dents totes
les dies ja que és un hàbit d’higiene, molt important i del qual depèn la
nostra salut dental. Per tant, crec que aquest plantejament si que dóna
resposta a la realitat dels infants a les seves cases on, per la meva
experiència, tant els professionals de la salut com els pares i mares et
recorden que t’has de netejar les dents desprès de cada menjar; és a dir, que
rentar-se les dents cada dia a l’aula és una forma de donar coherència al
treball entre escola i família.
A pesar dels petits canvis que hi ha entre les
jornades de diferents escoles o de diferents aules, trobo que la majoria de
centres tenen una forma semblant de treballar. Per això, trobo que seria
interessant que a classe es mostrés alguna jornada d’un centre fora d’Espanya o
d’Eivissa on la metodologia incorporés aspectes que no es tenen en compte aquí.
Estic convençuda que si veiéssim altres formes de fer, identificaríem moments
per qüestionar de les nostres aules que ara ens semblem molt adients perquè són
els únics que hem vist i els utilitzem com a referència.
Pel que
fa a les etiquetes utilitzades, he posat aquestes perquè he reflexionat sobre
diferents aspectes sobre el meu centre i sobre els centres en els quals m’he
basat per fer la comparació de jornades; alguns d’aquests aspectes han estat
metodologia dels educadors, moments de la jornada i materials emprats (3.2.); he
realitzat hipòtesis sobre perquè a una aula en concret es donen certs problemes
de conducta, tot relacionant-los amb la metodologia de l’educadora una jornada
en concret, en la qual hi ha problemes de comportament dels infants (4.3.) i he fonamentat teòricament pràctiques
qüestionables o justificat mitjançant marcs teòrics les meves opinions (4.1.).
Referències
Apunts Estratègies d’Intervenció
Educativa I (segon de Grau, primer semestre).
Apunts la Pràctica Psicomotriu
Educativa (segon de Grau, segon semestre).
ARNAIZ SANCHEZ, P., VIVES PEÑALVER,
I. i RABADAN MARTÍNEZ, M. (2001). La psicomotricidad
en la escuela: una práctica preventiva y educativa. Málaga: Aljibe
DOMENECH FRANCESCH, J. (2009). Elogio
a la educación lenta. Barcelona. Graó
HEBE CHOKLER, M. (2010). El concepte
d‘autonomia en el desenvolupament infantil primerenc: coherència entre la
teoria i la pràctica. Revista Guix
d’Infantil, 53, 9-13.
SALAS, A. i SOLOZABAL, A. (2003).
Descobrint l’autonomia. Revista Guix
d’Infantil, 11, 11-14.
SANCHEZ BLANCO, C. (2006). Les
assemblees a l’educació infantil: decidir per alliberar, alliberar per decidir.
Revista Guix d’Infantil, 30, 5-10.
No hay comentarios:
Publicar un comentario