Quan són les set i mitja del matí
l’escoleta obre les seves portes i els infants que vénen a l’escola matinera
comencen a entrar. Les aules destinades a aquest servei són la de Grossos 1 i
Grossos 2 (infants de 2-3 anys) que es van combinant cada setmana una. Per
tant, infants de totes les aules es reuneixen en una única aula on segons el
dia conten amb la presència d’educadores diferents: les tutores dels grups de
grossos, les educadores de suport o les tutores de nadons i petits. En aquesta
disposen dels racons de l’aula per fer joc lliure i també es sol posar la
música a la ràdio perquè els infants que vulguin ballin a l’estora.
Quan s’apropen les nou del matí, la
tutora de nadons i de petits (1-2 anys) es porten als seus alumnes a les
classes corresponents i els Grossos continuen junts. Abans de les nou i mitja
les dues aules de 2-3 anys es separen, anant els infants amb les seves tutores
a l’aula que els hi correspon. Una vegada a la meva aula, els infants s’asseuen
a l’estora i canten cançons o si queda molt de temps poden jugar en algun racó
en concret. A més, es convida als infants que van sols al bany a que vagin
abans d’anar-nos a esmorzar.
Quan arriben les nou i mitja, fem un
tren i ens anem a esmorzar. Al menjador coincidim amb l’altre grup de Grossos i
amb l’aula de petits, seient-se aquest a una taula separada i els dos grups de
2-3 anys junts. Quan hi ha un aniversari aprofitem per cantar la cançó
d’aniversari a la persona que fa anys i es reparteix entre tots els infants el
pastís que hagi portat la família d’aquest.
Durant aquest moment, com s’ha de
preparar la sala de psicomotricitat, la tutora, jo o la PT muntem la sala de
psicomotricitat amb diferents propostes. Dues de les propostes que hem muntat
han estat aquestes:
Una vegada tots han terminat cada
tutora crida als infants de la seva classe i aquests van formant un tren i ens
comencem a anar a l’aula. Quan arribem, es tornen a seure a l’estora i amb la
tutora a l’estora i jo al bany o a l’inrevés, comencem a cridar a infants
perquè passin al bany a rentar-se les mans (el bany és compartit per les dues
aules de Grossos).
Terminat el moment d’higiene personal
fem l’assemblea on cantem la cançó del bon dia, traiem una caixa on està el
“PATO QUAC” que és un peluix que “ens parla” i ens ajuda a fer altres tasques
com ara:
- Passar llista: dins la capsa hi ha les fotos dels infants de l’aula. Primer traiem la foto del nen que serà l’estrella del dia, la qual cosa suposa posar-se un collar amb un estel que l’identifica i la seva foto a l’estel que hi ha a la paret, posar les fotos dels infants que no han vingut al panell de la casa, repartir l’aigua i ser el primer del tren. A mesura que mostrem les fotos dels infants aquests han d’aixecar-se, agafar-la i penjar-la al panell de l’escoleta.
La forma de mirar les persones que
han vingut o no també la combinem amb un altre panell que he fet a l’aula on
apareixen les inicials dels noms dels infants de l’aula acompanyades de
cartells amb els noms i foto de cada infant. Així els infants han d’aixecar-se
agafar el seu cartell, desaferrar-lo i aferrar-lo al panell de l’escoleta.
- Mirar el temps: cantem la cançó del temps i anem traient de la caixa targetes amb diferents il·lustracions sobre aquest (sol, sol i núvols, pluja, llamps, vent o neu). A mesura que els mostrem demanem “Plou avui?, fa vent?” acompanyat del soroll o gest corresponent. Una vegada identificat la targeta més adient al dia que fa, l’estrella del dia la penja al plafó del temps.
Després
i depenent del dia proposem als infants que diguin una cançó que els agradi per
cantar i cantem una parell de cançons.
Tot
i que a l’escoleta on jo estic hi ha dos dies de psicomotricitat, que és el la
jornada que els meus companys i jo em seleccionat per analitzar les diferències
dels centres, em centraré en el dilluns.
Els
dilluns toca rentar-se les dents i per això desprès de fer l’assemblea posem
les cadires voltejant l’estora i els infants s’asseuen a aquestes. Agafem la
safata on es troben els gots, raspalls i pasta de dents dels infants i ens
situem al centre de l’estora.
La
tutora o jo, comencem a mostrar els gots i els infants han d’identificar els
seus i venir a buscar-los, tot i que moltes vegades són altres nens qui
identifiquen els dels seus companys. No obstant, els infants que encara que els
ajudin no diuen que és seu, agafem el got i el deixem al costat, per al final.
Així quan tots tenen els gots tornem a preguntar a qui li falta i de qui són
aquests amb la intenció de què els infants més tímids també diguin els seus
noms i s’aixequin a pels seus raspalls.
Una
vegada tots tenen els seus, la tutora els mostra com es netegen les dents
fictíciament, sense pasta i tots la imiten. Després, i amb la consigna previa
de què no poden començar fins que tots tinguin la pasta posada al seu raspall,
entre la tutora i jo comencem a posar pasta als raspalls i tots junts comencem
a rentar-nos les dents (primer les de dalt, després les de baix, les de davant
i enrere i la llengua).
Agafem
una gerra d’aigua i mentre la mestra els va posant aigua, en grups de tres
me’ls vaig portant al bany perquè es fiquin l’aigua del seu got a la boca la
remoguin i l’escupin al lavabo (jo també ho faig perquè ho vegin).
Terminat
aquest moment ens reunim a l’estora, ens llevem les sabates de manera autònoma,
ja que insistim molt en què ho intentin tot sols donant les instruccions
necessàries i mostrant com ho fan els altres companys (desenganxa la veta
adherent, obre la sabata i treu el peu) i els han de posar a la paret de l’aula.
Després, tornem a l’estora, i agafem la caixa on estan tots els mitjons de
psicomotricitat. Jo els vaig agafant d’un en un i vaig demanant “De qui són
aquests amb un cotxe vermell, unes flors de colors, ratlles blaves i
taronges...” i els infants van aixecant-se i agafant-los. En aquest moment tots
es comencen a posar els mitjons i tot i que deixem que alguns infants ajudin a
altres, solem combinar les accions, és a dir, els diem “bé que na X t’ajudi a
posar-te un i l’altre tu tot sol” o els orientem en com ho han de fer, obrir bé
el forat del mitjó ficar el peu i tirar cap amunt.
Una
vegada tots tenen els mitjons posats, diem que som un animal “gats, cans,
serps...” i ens desplacem com aquests fins a la sala de psicomotricitat, que es
troba al costat de l’aula. Dins aquesta ens asseiem a l’inici, on hi ha uns
matalassos per “Despertar el cos”, que es tracta de moure les diferents parts
dels cos, com un escalfament. També recordem el que es pot i no es pot fer en
aquest espai, sent els infants els que diuen exemples o nosaltres qui demanem
“es pot córrer? I donar petons? I espitjar?”. Per tant, combinem dues formes de
recordar poques normes.
Desprès
ens posem de peus i fem servir diferents formes per començar el moment
de’xpressivitat motriu. De vegades contem fins a tres i han de tirar una torre
de mòduls o altres som nosaltres la barrera , és a dir que ens posem amb els
braços i cames obertes i intentem que no passin agafant-los.
Una
vegada arriba el moment d’expressivitat motriu els infants juguen lliurement i
nosaltres anem per la sala parlant amb alguns i creant espais; per exemple
posem el tobogan damunt els mòduls i ens quedem al costat per ajudar els
infants a pujar i a què aquest no caigui, posem un matalàs damunt uns mòduls
que quedi com una muntanya perquè rodin, etc.
Al
cap de tres quarts d’hora, comencem a recollir; l’estona depèn de com els
infants estiguin per la qual cosa algunes vegades estem més i altres si notem
que ja estan cansats estem menys. Quan comencem a guardar anem incitant a cada
infant a què guardi, acompanyant-los i donant-los consignes constantment fins
que tot està guardat: pilotes a la piscina, pilotes grans a la cistella, teles
i peluixos a una altra cistella i mòduls als extrems de la sala.
A
mesura que van terminant es van seient a la part de la sala on al principi
havíem fet els estiraments i ens relaxem, obrim i tanquem les mans, pugem i
baixem els braços o posem el cos en postura de ioga. Després, depenent del que
haguem preparat a l’aula per al moment de representació, comencem a cridar els
infants d’un en un o anem en gran grup fins la nostra aula on, en la porta
posem algun mòdul o túnel de psicomotricitat per tal que els infants arribin
més a poc a poc, i no corrin cap a l’activitat ja que s’han d’ajupir i passar
per dins.
La
representació és variada i la sol preparar la PT: fem dibuixos, plastilina,
peguem gomets, prepara els bebès, plats amb fotos dels infants i plastilina on
cada nen té que cercar el seu plat i posar-se en aquest lloc, un espai simbòlic
amb els materials de la cuineta i aliments reals perquè cuinin, etc.
Per
no tallar el moment de representació, és desprès d’aquesta quan els nens van a
l’estora es tornen a llevar els mitjons de psicomotricitat i els posen a una
caixa de roba bruta que tenim, van a per les seves sabates on les havien
deixat, tornen a l’estora i se les posen allí; tot intentant que siguin ells
qui ho facin o almenys que intentin fer-ho ja que moltes vegades no volen fer
l’esforç i directament diuen: “no puc, m’ajudes?”. Una vegada tots tenim les
sabates ens seiem a les cadires o en la mateixa estora els repartim l’aigua. La
tutora o jo posem aigua als gots i l’estrella del dia s’encarrega de
repartir-los als infants que nosaltres anem dient; és a dir, nosaltres li diem
aquest per han X i li diem a X “tu has
d’ajudar-lo i dir-li, estic aquí! perquè et vegi”.
Una
vegada tots els infants han begut, deixen el seu got a la safata, els diem que
agafin el coixí i es posin a descansar. D’aquesta forma, apaguem la llum, posem
música relaxant i els infants es tomben a l’estora amb els seus coixins.
Intentem que estiguin almenys uns deu minuts descansant i si veiem que cap nen
vol descansar, escurcem aquest moment, els infants deixen els seus coixins a la
capsa i hi ha dues opcions, o proposem nosaltres un joc en concret a l’estora,
és a dir portem les construccions, els contes o els animals perquè només juguin
a això, o juguen lliurement pels racons de l’aula.
Durant
el moment del descans anem canviant el bolquer als infants que ho necessiten i
aprofitem perquè es netegin les mans, sobretot els que han d’anar a menjar. A
les dotze i mitja els infants se’n van a menjar i els altres s’agrupen a un
únic aula per esperar a què vinguin els pares.
En
quant als nens del menjador, nosaltres els anem repartint els plats i a mesura
que se’ls acaben ells van a deixar-los al carro, el plat a les safates i els
coberts a un contenidor que té aquest. A més, quan mengen iogurt de postres,
traiem les escombraries on es reciclen els plàstics i ells tiren l'envàs aquí.
Durant aquest moment nosaltres anem per les taules per oferir la nostra ajuda
als infants que els hi costa, combinant aquesta amb la seva pròpia acció “jo
t’ajudo i desprès ho fas tu”, intentant que els infants que no volen menjar
almenys ho provin o recordant algunes normes d’aquest espai; per exemple si un
infant està picant la taula o cridant, molestant a un altre o tirant el menjar
en terra intervenim principalment formulant preguntes: “es crida al menjador? On es crida? (al pati o a psicomotricitat), el
menjar és per jugar?, com hem de seure?”
Quan
ja hi ha uns quants d’infants que han terminat, alguna de nosaltres (les dues
tutores o les dues que estem de pràctiques) ens portem a aquests a l’aula. Els
descordem els pitets, ells els posen a la cistella i se’n van cap a classe. Una
vegada aquí la mestra els ajuda a netejar-se les mans i la boca i els va donant
tovalloletes amb les que s’han d’eixugar i posar a la cistella de la roba
bruta. A mesura que es van netejant van passant a l’aula on juguen per racons i
quan tots els infants han arribat del menjador (encara que quedi un nen, una de
nosaltres s’espera amb ell menjant) i s’han rentat comencem a canviar bolquers,
prioritzant els que tenen caca i deixant pel final als infants que només tenen pipi per donar temps
així a què facin caca. Els que ja van sols al bany els recordem quan arribem
que han de seure a fer un pipi i una caca ja que sinó es posen a jugar i se’ls
escapa.
Normalment,
cada tutora i persona de pràctiques s’encarreguen dels infants de la seva aula
encara que estiguin tots junts, és a dir que van canviant els bolquers i la
roba dels que la tenen bruta als nens de la seva aula. No obstant, com a la
meva aula hi ha menys nens que es queden a menjar jo vaig ajudant a canviar als de l’altra aula. A més, tant en
aquest moment com cada vegada que canviem els bolquers d’un nen apuntem a un plafó informatiu el que han fet, el que
han esmorzat (desprès d’aquest moment) i el que han dinat; per exemple primer
plat: tres quarts, segon plat: tot i postres si o no. També si canviem de roba
a un nen li hem d’apuntar en aquesta pissarra el que fa falta que els pares
portin i la roba bruta la posem a la seva bosseta de tela (tenen dues, una amb roba neta i l’altra buida) que està
buida i la posem al seu penjador perquè els pares se l’emportin.
Una
mica abans de les dues diem als nens que hem de començar a guardar i tornem a
posar-nos un per un per tal que recullin, donant consignes, ajudant-los i fent
la tasca de guardar de forma conjunta. També els infants que es queden a dormir
al centre se’n van amb alguna de nosaltres a l’aula de petits, on està l’espai
de dormir, una zona amb cortines que està totalment a les fosques i on hi ha
tot el necessari perquè aquests descansin: matalassos, fundes, coixins i
mantes. La persona que s’encarrega d’aquests infants els prepara els llits i es
queda amb ells ja que hi ha alguns que necessiten que estiguin “damunt” (que
els facin carícies o els donin un massatge) per adormir-se.
A
les dues s’obre la porta i les famílies van arribant i agafant als seus fills. Nosaltres
anem parlant amb aquestes, atenent a les seves demandes i comentant alguns
aspectes a destacar com ara que s’hagi fet caca damunt, que no s’hagi portat bé
en general durant el dia, que li faci falta alguna cosa de roba, bolquers o
tovalloletes, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario