Aquest és el cas que ens varen plantejar:
Breve descripción del contexto o situación del
aula1.
Me llamo Susana y soy ingeniero técnico. He trabajado como tal 12 años.
Tengo dos hijos, uno de 3 y otro de 5 años. Hace dos años terminé los estudios
de Magisterio y me incorporé a trabajar en un Aula escolar de P-3.
Es martes, 15 de abril de 2012; 8:30 de la mañana. La situación se centra
en la rutina de inicio de jornada (45 minutos): los niños/as se han puesto las
batas y ya han pasado a jugar libremente, mientras yo, Susana, he anotado los
encargos del día –lista comedor/incidencias comentadas por los padres. Me
levanto y me acerco a los alumnos/as.
Reconstrucción completa de la situación
Estoy paseando entre los alumnos, interesándome por lo que hacen y haciendo
pequeños comentarios; no intervengo con fuerza, sino que me voy manteniendo a
una cierta distancia. Mientras observo al grupo, uno de los niños – Marcos – se
me acerca llorando mientras me dice que un compañero – Pablo – le ha hecho
daño. En ese momento me acuerdo de un trabajo sobre transmisión de valores que
realicé hace unos años en la Facultad y aplico una de las estrategias centradas
en el respeto y empatía por el otro: en vez de regañar de entrada a Pablo,
acojo a Marcos y me preocupo por él asegurándome de que Pablo se percate de la
situación. Pongo la atención en “preocuparme” por el niño “agredido”, me
aseguro que esté bien y lo tranquilizo. Después me dirijo a Pablo y hablamos
sobre lo sucedido. Mientras yo hablaba con Marcos, Pablo ha ido pasando de una
actitud defensiva a mirar a su compañero, de manera que me resulta fácil
conducir la situación y hacer que Pablo pida perdón.
Tracta de pensar en
situacions on has tingut o has observat una situació similar. Què vares fer tu
o la mestra? Quines decisions vares prendre o va prendre la mestre? Pots
plantejar altres alternatives? Quines?
Quan jo a l’aula he viscut
situacions com aquesta he tingut dos tipus d’actuacions:
Si
he vist qui ha fet l’acte d’agredir o llevar qualque objecte que un altre tenia (situacions més freqüents)
parlo amb els dos infants, demanant a un perquè li ha llevat o pegat al seu
company, si a ell li agrada quan se’l fan, si creu que això és la manera
d’arreglar la situació i a l’altre que ell li ha de dir que això no li agrada,
que li ha de dir al company directament. També, aprofitant les seves respostes
com ara “ho he fet perquè no volia recollir” i li dic que perquè el company
reculli no se li ha de pegar que només dient-lo ja l’escolta, que nosaltres ens
estimem i no peguen als companys. També,
una situació que sol succeir és que un infant que ha pegat després es queixi
perquè un altre li està molestant, de manera que li recordo el que havia fet i
li dic “a què no t’agrada que et molestin? I perquè abans ho feies tu? t’adones
de què als teus companys no els agrada que els molestis?”
Si
no he vist el que passava i directament un nen se m’acosta plorant evito anar cercant culpables (el que
no plora) i víctimes (el que plora) ja que he vist com a l’aula molts infants
peguen i quan mires ploren i diuen que els han pegat perquè saben que aniràs a
cridar-li l’atenció i cerquen els seus recursos per donar-li la volta a la
situació. En aquests casos els demano
que m’expliquin què ha passat tot dient que si ploren no entenc el que diuen. A
més, el fet que moltes vegades un altre company ho hagi presenciat m’ajuda a
cercar versions de companys que s’uneixen i expliquen el que ha passat. Un
exemple va succeir l’altre dia quan un infant plorava al costat d’un altre,
aquest em va dir que plorava perquè la seva mare no estava i un altre nen aliè
al conflicte va dir “no, li ha mossegat”, quan vaig baixar els pantalons del
nen que plorava vaig veure la marca.
Quan va acabar el moment
d’expressivitat motriu (on havia succeït l’acció) i els nens estaven asseguts,
incloent el que plorava, vaig parlar amb tots i els hi vaig explicar perquè en
J. plorava, el que havia passat, recordant les normes i aprofitant perquè
veiessin la importància d’aquestes i parlant sobre com no estava bé el que
havia fet. A més, alguns infants em deien que el que ho havia fet era “MALO” i
aplicant el que em vist a assignatures com Psicologia, els hi dic que ningú és
dolent però que s’ha portat malament perquè ha fet mal a un company ja que com
he après no hem de jutjar la persona sinó l’acció duta a terme.
Per tant, en definitiva el que faig és intentar fer
partícips als nens del seu conflicte, sempre amb la meva col·laboració però
emfatitzant en el fet què són ells els que han de dir-li primer al company que
no li agrada o proposant alternatives al fet de compartir objectes com ara
dient-los “ara ho té en X, quan jugui una estona li demanes si te’l deixa a tu
i així podeu jugar els dos” o, “si els dos voleu llegir el mateix conte podeu
fer-ho junts en comptes de barallar-vos per aquest”. El que mai faig perquè ja
ho vàrem analitzar a la carrera és dir “dóna-li un petó o demana-li perdó” ja
que amb això els infants no estan prenent consciència dels seus actes sinó fent
una acció mecànica que saben que farà que la mestra els deixi anar per
continuar jugant però que en el fons no senten; no podem obligar a un nen a
demanar perdó si no ho sent així sinó que a través de la comunicació li hem de
fer comprendre el que ha fet i perquè està mal i entre els implicats en el
conflicte cercar una solució.
Després d’escoltar el que vàrem parlar a l’assignatura
el dia de classe vaig adonar-me que la forma com intento resoldre els
conflictes és adient ja que tal com va dir na Rosa ens interessa donar-los
l’oportunitat de què siguin ells el que resolguin els seus propis conflictes.
No obstant, i com també ens va comentar la tutora de l’assignatura Reflexió i
Innovació, el fet d’improvisar és a partir de resoldre situacions semblants de
conflictes per tal que les nostres intervencions siguin adequades, suposo que
jo estic ben encaminada perquè ja he hagut d’intervenir més d’una vegada ja que
és un aula on tots els nens són de nova escolarització i el tema dels límits,
les normes encara s’ha de treballar molt. Per tant, encara em queda molta
experiència que guanyar que esper m’ajudin a millorar les meves estratègies
tant en la resolució de conflictes com en molts altres aspectes de la vida de
l’aula.
Un altre cas que es pot donar durant qualsevol jornada escolar, i de
similars característiques al cas de na Susana seria el següent:
Descripció del
context o situació.
Em dic Úrsula i
estic estudiant Tercer de Grau d’Educació Infantil. Actualment estic fent les
pràctiques amb infants de dos i tres anys, és la primera vegada que treballo en
l’àmbit educatiu.
És dimecres, 20 de
març de 2013 i són les onze i mitja del matí. La situació té lloc durant el
moment del pati. Les dues classes de grossos (infants de 2-3 anys) estan al
pati, juntament amb els infants de 1-2 anys.
Els infants juguen
lliurement al pati, amb les motos i cotxes que aquest espai ofereix i jo i la
resta de mestres ens trobem assegudes a una banda d’aquest espai.
Reconstrucció
sencera de la situació.
Veig al final del
pati dos infants que estan agafats, una nena és de la classe de petits (1-2
anys) i l’altre és de la meva aula (Joan), un infant que sol molestar i pegar
als altres. M’apropo a na Emma i em diu que vol la moto. Directament agafo les
mans d’en Joan i aplico un dels valors que intentem transmetre durant moltes
situacions al centre, la importància de compartir el material.
En un principi
penso en castigar-lo, en què estigui assegut una estona i es calmi, i aprofitar
per parlar amb ell en què les coses s’han de demanar parlant, no empentant als
altres. No obstant, per evitar el càstig decideixo reunir-los als dos i els hi dic
que no s’ha d’empentar. En quant al nen afegeixo que no ha de llevar-li la moto
a la nena, que si ara la té ella li ha de deixar i que quan ella la utilitzi
una estona, ell la podrà agafar. D’aquesta
forma ambdós infants podran gaudir d’aquest material.
La nena continua
amb la moto i en Joan seu al costat de les mestres. Estic satisfeta amb la meva actuació ja que he aconseguit que els
infants respectin els torns d’utilització del material.
Reflexió
De la mateixa forma que passava al cas de na
Susana, JO no indico
en cap moment que hagi presenciat com s’ha
iniciat aquesta
situació. Per tant, no crec que estigui actuant correctament ja que estic atorgant a un nen un paper (víctima) i a un altre el paper
contrari (agressor) sense haver cercat evidències de què això sigui així.
Per tant, es podria dir que partint que és un infant al qual des del
primer moment he etiquetat dient que és conflictiu, parteixo d’un prejudici que
em fa actuar d’acord amb aquest. A més, el fet que l’altre implicat fos una
nena més petita pot ser la raó per la qual atribueixo aquest paper al nen, baix
la creença que les nenes són més bones i que el nen major intentava abusar de
la seva força per llevar-li la moto.
Aquesta història podria continuar amb la
intervenció d’una altra mestra que s’adreça a l’infant i li diu com que encara
no li havia deixat la nena la moto, què si encara no se l’havia demanat. Per tant, en aquest moment i després
que la mestra m’expliqués la situació jo m’adonaria de com el nen era qui ja
havia esperat el seu torn i el que feia era demanar-li a la nena la moto perquè
ell ja havia complert la seva part del pacte de compartir el material.
Així, amb la meva intervenció només he
aconseguit que el nen vegi com tota aquesta xerrada sobre compartir i utilitzar
un ratet cadascun el material que ja li havia fet la mestra anterior perdés el
sentit amb la meva resposta ja que ha vist com el primer pacte que havia fet jo
l’he trencat, tornant a deixar-li la moto a na Emma.
Competències
treballades:
Per començar, plantejo què faig jo en una
situació pareguda a la mostrada al cas i justifico perquè actuo d’aquesta forma
(2.6.).
A més, i en relació al cas de na Susana i al
cas fictici plantejat per mi sobre el moment del pati, elaboro hipòtesis de
perquè actuen així els diferents adults en aquests casos cooncrets a partir de
la informació extreta de la descripció del cas i de diferents detalls que et
fan elaborar-te hipòtesis (4.3.).
No hay comentarios:
Publicar un comentario