Organitzar situacions d’aprenentatge
Punts forts: A partir de la pràctica assolida he passat d’aprofitar
les situacions que es donaven per tractar els continguts a crear jo situacions,
activitats que treballessin una sèrie d’objectius. En relació al cos humà, al
principi vaig posar d’exemple “quan els infants miren un
conte, juguen amb els animals, als metges, o a posar les parts de la cara a
unes màscares que tenim, jo m’acosto per provocar que es treballi el que està
programat fent-los verbalitzar determinats aspectes com ara, quin és el color
de la cara? I que té al cap?, on li posarem això (mostrant els ulls o la boca)?”;
ara, a més d’aprofitar aquests moments sóc jo qui
planifica les activitats per exemple per treballar el cos humà he dedicat el
tercer trimestre (un cop a la setmana) per treballar cadascuna de les parts del
cos mitjançant el joc actiu dels infants. Un dia ens vàrem pintar els peus, un
altre les panxes, l’esquena... És una forma que els infants aprenguin a partir
de l’acció directa del seu cos sobre el seu cos, ja que eren ells qui es
pintaven.
Per tant, ara ja tinc molta més experiència en crear dispositius i
seqüències didàctiques, i he après a situar-me, evitant la mirada esperant
accions i dedicant-me a les accions que es produeixen. Això m’ha ensenyat que
no tot i que anem amb unes hipòtesis sobre què passarà, l’interessant és que
sapiguem veure com aquestes hipòtesis es poden donar o no però sense que
condicionin la nostra mirada, sinó per ajudar-nos a fer-nos preguntes i a
analitzar el que ha passat.
Punts febles:
Pel que fa a la implicació
dels alumnes en activitats d’investigació, en projectes de coneixement, és un
aspecte que no he aconseguit. Si entenem aquest punt com a el “treball per
projectes” on els infants investiguen pel seu compte, i van creant el seu propi
coneixement a partir dels dubtes que van sortint, que són els que guien aquest
tipus de projectes, tot i que és cert que de vegades si que es pot fer qualque
cosa com ara que algun infant veu un cargol i es demana perquè està amagat, tot
i que pots intentar que els infants opinin, aquest interès acaba molt ràpid. Crec
que en aquesta edat els infants no estan preparats encara per dur a terme un
projecte de treball ja que a més de aquesta manca d’atenció, el que en un
moment els interessa molt després ja tant els dóna, també hi ha la limitació
del vocabulari. No és el mateix estar amb infants de quasi quatre anys, que et
diuen hipòtesis que xerren entre ells que amb infants de dos i tres anys on
molts no deien quasi cap paraula que fos entesa per la resta.
Per tant, al final, no
se si perquè el fet que no es treballi així en aquest centre o perquè en cap
centre facin projectes d’aquesta forma amb infants d’aquestes edats, no he
après a fer-ho, suposo que l’any que ve si que aprendré ja que conec centres
que treballen d’aquesta forma i m’interessa molt informar-me i aprendre com es
fa.
Gestionar la progressió dels
aprenentatges
Punts forts:
Vaig dir al principi que em costava adaptar-me
a cada nen perquè hi havia molta diversitat a l’aula. Ara veig com aquest és un
punt en el qual he progressat molt i crec que sempre començarà sent un punt
feble fins que els conegui. Quan va passar poc temps i a base d’observar i de
conversar amb la mestra ja que ella els coneixia molt millor que jo, vaig
aprendre a arribar a tots. Per exemple a l’hora de contar un conte se que hi ha
nens que necessiten que faci molts de gestos, altres que els agrada que
incorpori alguna cançó, i altres estratègies que fan que una mateixa activitat
incorpori els ítems que em permeten captar l’atenció de tot el grup. També quan
he organitzat activitats he adaptat el nivell d’aquestes a tot el grup, per
exemple a l’hora de posar pinzells oferia de dos mides (gruixuts i fins) ja que
hi ha nens que tenen més i menys desenvolupada la motricitat fina.
Totes aquestes coses com ja he dit les he après
a base de conèixer-los i tot i que al principi sembla que és molt estressant,
que no arribes que has de tenir moltes coses en compte, al final, és com quan
aprens a conduir, surt sol i ets capaç d’anar canviant les intervencions segons
com estàs veient als alumnes i si estàs contant un compte en el que surten
peixets i una part de la classe es despista perquè estan simulant que són
lleons, doncs afegeixes aquests animals al compte i ja està!
En quant a la teoria sóc una persona que abans
de programar qualsevol activitat o fer comentaris cerca les teories que la
fonamenten, bé sigui a favor o en contra de la idea exposada ja que crec que l’experiència
de totes aquestes persones em serveix a mi per pensar i criticar les meves
pròpies idees. Per tant, aquest vincle entre teoria i pràctica és un ítem que
he tingut molt en compte des del principi, tant en l’aula com a les
assignatures teòriques.
Punt
feble:
És una pena que hagin arribat el final de les
pràctiques i continuï sense haver tingut un exemple d’avaluació. Tot i que quan
he fet alguna activitat he elaborat una graella on anava apuntat el que veia,
aquestes no tenien més profit del que els hi donava jo, ningú les utilitzava
per veure els progressos, tothom es basa en l’observació i no dic que aquesta
no estigui bé però no podem dependre de la nostra memòria, crec que és
necessari enregistrar tot això i que puguem revisar-lo per adaptar les
intervencions a les limitacions que presenten els infants ja que només així
podrem situar-nos en la ZDP de la que parlava Vygotski i donar el suport
necessari al nen perquè aprengui a fer-ho tot sol.
A pesar de què ho he intentant, el fet de no
tenir unes referències d’avaluació, un exemple a seguir m’ha fet molt difícil
aquest ítem i crec que és un aspecte del que no he après quasi res; esper que l’any
que ve, a l’escola si pugui tenir una formació més específica en quant a aquest
ítem ja que a nivell general veig una
manca de consciència de la importància d’avaluar i per això crec que és un punt
en el que tots anem una mica perduts (això es veu en els projectes de millora
on la majoria ni tan sols han proposat avaluar-lo).
Elaborar dispositius de diferenciació
Punts forts: El
que al principi vaig comentar com a punt fort, és un aspecte que encara he
reforçat més. Tot i que jo tenia molt clar que és necessari que els infants
treballin junts ja que tot i que suposa un major esforç per part nostra, ja que
moltes vegades el comportament disruptiu d’alguns és imitat pels altres fins
que tota la classe acaba per fer una acció que no té cabuda en aquell
moment, crec que és bàsic que els infants hagin d’enfrontar-se a situacions en
comunitat i dialogar i arribar a acords o, fins i tot, aprendre a imposar-se.
Aquesta idea més teòrica que pràctica, l’he millorat molt, i els que més m’han
ensenyat han estat els infants. Per exemple, durant el moment del menjar, el
que va començar sent una lluita amb els nens perquè mengessin vaig convertir-lo
en un espai de col·laboració, on els nens menjaven i ajudaven als altres (que
no volien si se’l donava un adult).
També, amb el projecte de millora del pati hem
intentat que aquestes situacions es donessin ja que com el material que hi
havia al pati eren només motos, aquestes no afavorien el treball en grup, la
col·laboració. Per això i gràcies als neumàtics que vàrem posar els infants
cada dia més juguen en grup, s’ajuden a
traslladar les rodes o seuen per xerrar.
En general és un aspecte al que dedico molt de
temps ja que m’agrada veure com els infants s’ensenyen entre ells, com s’ajuden,
i necessiten del nostre suport, d’estratègies i que estiguem atents per
aprofitar les situacions que es donen. Per això hem de potenciar aquesta
actitud de fixar-se en els companys, de què cadascú té coneixements valuosos
que ensenyar i altres que encara li queden per aprendre. Un moment molt idoni
és rentar-se les dents ja que pots aprofitar per parelles que un li expliqui
com es renta les dents i l’altre com es tira l’aigua al lavabo, sense
tragar-la; situacions en què els infants aprenen molt més que si ets tu qui
indiques com es fa ja que es senten importants (perquè poden ensenyar als
altres) i a la vegada són conscients de les seves limitacions (autoconcepte).
Punts febles:
Tot i que com he comentat m’adapto bé a la heterogeneïtat
del grup classe hi ha un nen en concret amb el qual no he acabat de saber
tractar. És un nen de NEE amb trastorn en el aprenentatge no diagnosticat i la
seva actitud és molt passiva, sembla que no escolti ni mostri interès per CAP
activitat que es fa a classe, ni música, ni psicomotricitat, ni contes, ni
experimentació... A més mai està assegut, camina per tota la classe i despista
a la resta d’infants per la qual cosa és molt difícil portar al grup ja que si no
estem una de nosaltres amb ell assegut ell es va i has d’anar a buscar-lo,
cridar-lo perquè segui i els altres infants perden el fil del que estàvem fent
o parlant. Per tant, quant a aquest infant en concret, crec que la pregunta que
em vaig demanar al principi: “Sabré
adaptar les meves activitats als diferents nivells de la classe, evitant que
infants quedin fora del procés d’aprenentatge?” no l’he aconseguida gaire.
Tot i que al principi em passava amb altres
infants a aquests si que m’he sabut adaptar i he après com cridar l’atenció o
quines estratègies fer per desviar la seva atenció cap al que estàvem fent,
però en el cas d’aquest nen, el fet que ni tan sols vegi com li fa cas als
professionals que el tracten (PT i AL) m’ha impossibilitat tenir un exemple a
seguir. L’únic que he pogut fer és donar-li molt d’afecte ja que conec la seva
situació i suposo que ara mateix això és més important que aconseguir que m’escolti
quan parlo.
Implicar als alumnes en els seus
aprenentatges
Punts forts: Tal
com vaig dir al principi, el fet d’arribar a acords i fer entendre als infants
la necessitat d’establir unes normes per a la convivència ha continuat sent un
punt fort per a mi. Han estat molts de moments en els quals he aconseguit que
respectessin unes pautes fent-los entendre el perquè d’aquesta demanda. Per
exemple a psicomotricitat, el fet de no saltar quan un altre està a la piscina
perquè es fan mal els dos, al menjador no jugar al banc perquè poden caure cap
enrere, anar caminant a l’estora i seure perquè si es llancen en “planxa” es
fan mal, etc. Totes aquestes situacions he pogut veure com segons la forma en
què ho facis els infants les acaben respectant sempre o només quan tu estàs.
Per exemple a la classe del costat aquestes indicacions es converteixen en ordres sense cap fonament
és un NO es corre, es juga, es salta, etc. Per tant els infants ho continuen
fent en la seva absència. Crec que això no és el que ens interessa ja que jo el
que vull és que els nens ho facin perquè són conscients del que pot passar, no
perquè ho digui jo. fonamentals perquè tots puguin jugar de forma tranquil·la i
segura durant aquests moments.
A més un
aspecte que no vaig comentar l’altra vegada en relació a aquest apartat és que
a partir del viscut durant el segon trimestre, continguts treballats de presa,
sense sentit, he pogut parlar amb la meva tutora i decidir que llevaríem certs
aspectes per tal de dotar del temps necessari als que treballéssim. Entre totes
dues hem cregut que val més que aprenguin poc però bé que intentar donar moltes
coses i que al final no es quedin amb res. Per això vàrem decidir donar el cos
humà amb més tranquil·litat ja que segons estava programat al principi no
donava temps a dedicar una sessió per a cada part i com ho volíem fer de manera
molt vivencial vàrem haver de llevar els oficis, ja que aquests no podíem
treballar-los de forma molt significativa (degut als oficis dels pares de l’aula)
i vàrem pensar que era més necessari organitzar-se atenent al ritme que marca
el grup.
Punts febles: En
quant a punt feble vull parlar sobre el que Perrenoud anomena Els drets
imprescindibles de l’estudiant. Tot i que a partir d’una conversa amb la PT
vaig conscienciar-me molt més amb aquest aspecte hi ha vegades en què m’adono d’aquesta
actitud que ens fa intentar tenir
controlada la situació el 100% del dia. Per això hi ha vegades que els hi estic
demanant que estiguin asseguts i no ho fan i mentre els hi dic que no m’agrada
que no em facin cas, desprès o en el moment m’adono, perquè han de fer-ho? Si
realment ens adaptem a les necessitats dels nens perquè estar asseguts en
aquell moment precís? Això no es sempre hi ha vegades que és necessari estar
assegut per posar-se els pitets o que un company ens conti una cosa però perquè
tenim aquesta obsessió? El fet que no sigui justificable la fa inapropiada, ja
que només es justifica per la necessitat que presentem en aquell moment de
tenir-los a tots sota control ja que només volem que s’asseguin, sense cap fi
concret; perquè els nens tenen el dret a moure’s, a no obeir constantment,
perquè nosaltres que ja som adults i tenim aquests hàbits socials més assolits
encara necessitem d’aquests drets. Només cal mirar-nos a nosaltres mateixos i
després veure què estem demanant i a qui.
Treballar en equip
Punts forts: Vaig
parlar en la primera reflexió sobre les competències sobre com el treball en
equip, gràcies al pla d’estudis que he viscut, és un dels meus punts forts.
Doncs bé vull explicar altra experiència que ha demostrat com la meva companya
i jo hem assolit aquesta competència amb èxit durant la nostra estada a l’escoleta,és
la creació del nostre projecte de millora.
El projecte de millora que ens va
ser encomanat per l’escoleta de Can Cantó va ser el pati, degut a que és un espai molt ample i que
ofereix moltes possibilitats educatives però que actualment no es troba
totalment aprofitat.
Durant aquest procés na Tanit i jo hem debatut (dialogat) sobre cadascun
dels materials elaborats ja que a l’hora de fer-ho havíem de saber si complia
amb els objectius que
ens havíem proposat (encara que es tractava d’hipòtesis ja que això el veurem una vegada presentem el nostre
projecte als infants), si es tractava d’un material segur, si era adient per a qualsevol edat (ja que és un projecte que
aprofitaran infants de 0 a 3 anys) o quins colors eren els més adients, ja que la qualitat estètica era un
aspecte a cuidar molt.
Pel que fa a aquest darrer aspecte hem fet i
desfet molts de materials, bé perquè ens adonàvem que la decoració no anava en
la línia del que havíem fet fins el moment o perquè els colors seleccionats no
oferien l’equilibri cromàtic que cercàvem.
Tots aquests moments ens han portat a reforçar una sèrie d’estratègies a fi
d’abordar amb respecte aquesta relació de col·laboració que hem
mantingut. Durant aquest període una de les situacions que més s’ha
produït ha estat la decisió davant dues propostes diferents; és a dir, que hi
ha hagut molts de moments en què na Tanit i jo diferíem en la decoració o
elaboració de tots aquests materials i ens havíem de decantar per una opció. En
aquests moments la reflexió, la posada en comú del perquè beneficiaria o no una
proposta ha estat molt enriquidora ja que poses en marxa un mecanisme
d’autoaprenentatge en el qual has de agafar perspectiva i veure la teva
proposta com una més, sabent acceptar i, fins i tot, explicitar les mancances
que té i les possibilitats que ofereix l’altra alternativa.
Tot i que pensava que debatre cadascuna de les idees que posàvem
sobre la taula ens faria tenir problemes a nivell de grup, m’he
adonat de la gran capacitat que ambdues hem tingut a l’hora prendre aquestes
decisions, de com hem sabut arribar a un punt on les dues estàvem d’acord. No
obstant, he de dir que han estat molts els moments en què hem hagut d’acceptar
aspectes en els quals no coincidíem però crec que aquest també és un bon
aprenentatge quan treballes en grup i és que no sempre estaràs d’acord amb les
decisions preses però quan una idea, per molt que no la comparteixis, està
justificada i fonamentada has de saber acceptar-la.
En quant al temps dedicat, sempre hem fet el mateix nombre d’hores, fins i
tot, quan una de les dues havia de preparar una activitat (aliena al projecte),
l’altra li ajudava a preparar-la i després juntes continuaven el projecte. En
aquest aspecte crec que hem portat molt bé la repartició de tasques ja que en
veure que tot ho debatíem vàrem decidir que els materials, tot i que cadascuna
anés fent un, es decidirien de forma conjunta, per així tenir les pautes baix
les quals actuar. Amb això vull dir que si havíem de fer un túnel sensorial,
primer reuníem les idees sobre els materials que composarien aquest i després
cadascuna aniria elaborant un, sempre baix la mirada atenta de l’altra
durant tot el procés. El fet d’estar damunt del que feia l’altra ens feia millorar les propostes, l’elaboració
dels materials; per exemple, mentre enrotllàvem els cartrons a fi de
crear una espècie d’espirals li vaig recomenar a na Tanit que no posés
cola fins al final del cartró ja que a mesura que anava donant-li voltes, la
cola pujava i si la posava molt a la vorera sortiria pels costats. D’aquesta
forma, gràcies al que apreníem a base de provar (dels nostres errors) podíem
millorar les nostres estratègies i així obtenir uns millors resultats. Si no
haguéssim fet aquest projecte de forma tan conjunta (repartint-nos les tasques
de forma individual per exemple), no hauríem aprés tant ja que aquest procés de
compartir experiències i errors s’hauria reduït a la pròpia experiència
individual.
Cartró enrotllat, al de baix es veu com per
posar la cola a l'extrem, aquesta ha tapat els forats
A més del treball col·laboratiu entre
nosaltres també hem tingut molt en compte les opinions de les altres companyes de pràctiques així com de les educadores
i la directora. A
aquesta darrera, sobretot, li demanàvem els aspectes més
delicats com ara si podíem tallar una tela del centre, el pressupost a
gastar en pintura (així com el permís per pintar les parets) o aspectes sobre
la seguretat de determinats materials; per exemple, volíem posar taps i li vam
donar les mostres per tal que ens orientés sobre quina mida no li semblava
adient pels infant.
En quant
a les tutores i les companyes de pràctiques, han
tingut un paper més orientador en quant a solucions a dubtes o propostes de
millora. Per exemple, la meva tutora ens va orientar sobre la decoració del
túnel sensorial, la tutora de la classe del costat ens va suggerir una
forma de subjectar el pal que faria de suport a la cortina de la cuina i les
al·lotes de pràctiques ens van proposar altres materials sensorials ja que
elles també estan fent una proposta sensorial.
Rotllo travessat d'una
banda a l'altra, idea de Marga
Per tot això, puc dir que tot i que sobretot
ha estat un procés de compartir i debatre per part de na Tanit i jo, també hem
acudit moltes vegades al personal perquè ampliessin les nostres idees i
aportessin millores al que estava fet. Tot i així tal com vàrem comentar al
seminari no és un centre en el qual l’ambient sigui molt col·laboratiu, ni amb
el nostre projecte ni fent altres projectes de forma conjunta.
El que he extret de tot aquest procés és que
als centres hi ha una manca important
de conscienciació pel bé comú, ja que les tutores només
s’interessen per allò que repercuteix directament a la seva aula. A més, no se
si casualitat o bagatge, les úniques persones que mantenen una actitud
col·laborativa en quant a aspectes del centre en general som na Tanit, la
meva tutora i jo (ja que com he dit la meva companya i jo també ens ajudem
mútuament en activitats que són alienes als nostres infants); això hem fa pensar
que el fet que totes tres estiguem fent la carrera a la universitat ha influït
molt en aquesta actitud que mostrem ja que constantment se’ns ha recordat la
importància d’anar tots a una. Això hem fa demanar-me quina implicació
amb l’educació mantenen les altres educadores? Si una persona es sent realment
lligada a aquesta tasca professional, no només l’associa amb un grup d’infants
sinó que té un interès comú que s’estén més enllà de la seva classe, que arriba
a tots els infants ja que TOTS són iguals en drets i necessiten de la
col·laboració de tota la comunitat educativa per desenvolupar les seves
potencialitats.
Participar en la gestió de l’escola
Punts forts: Al
principi, vaig parlar sobre una participació aportant idees a nivell d’aula ja
que no havia assistit a cap reunió. Doncs bé, ara que ja ho he fet he de dir
que l’experiència ha estat molt gratificant. Per començar, a partir de la
primera reunió, i veient la gran acceptació part de totes les mestres a les
meves idees i aportacions vaig prendre més iniciativa a l’hora de fer
activitats generals del centre. Durant aquesta reunió vaig aportar idees en
relació a les altres aules, oferint activitats que jo havia fet, donant opcions
per a la solució de conflictes que s’estaven produint a l’escola i oferint-me
per la realització de determinats esdeveniments del centre com ara la festa de
la primavera o la visita dels infants d’un altre centre on la directora ens va
posar al càrrec del teatre que representaríem.
Per tant, tot i que al principi tenia por de
com seria encarregar-se d’una cosa així m’he demostrat a mi mateixa que ho puc
fer, i que l’esperit de superació que tinc m’ajudarà a combatre tot tipus de
situació.
Punt
feble:
El fet que al final del trajecte hagi vist com
el centre passava completament del nostre projecte ha fet que em desanimi molt.
Sobretot quan vàrem treure tot el material al pati i vaig veure que a elles
tant els donava que els infants destrossessin
el material. Aquest fet em va adoptar una actitud un tant d’indiferència a les
qüestions del centre en general, és a dir, que com veia que ningú es preocupava
pel que estàvem fent per millorar el centre, aspecte que ens havia demanat el
propi centre, al final la meva companya i jo ens varem donar una mica per
vençudes, ja que no paràvem de reparar i millorar els materials fins que va
arribar un punt en què varem concloure “per a què fer-ho si en quant sortim per
la porta ningú es farà càrrec ni de treure’l”.
Crec que quan t’impliques tant, com ho he fet,
en la vida del centre i estàs constantment oferint la teva ajuda per fer els
àlbums de les famílies, a la cuina, per organitzar les festes, les sortides,
etc. i veus que després no hi ha resposta per part de ningú (excepte la meva
tutora que sempre m’ha donat suport, valorant la meva tasca i ajudant-nos amb
el nostre projecte) acabes amb certa tristesa i t’adones de com fa falta que
els centres adoptin una postura més solidària, de col·laboració entre tots i no
només a nivell d’aula.
Informar i implicar als pares
Punts forts: Pel
que fa a la relació amb els pares ha estat excel·lent, tot i que al principi no hi havia molta
connexió aquesta la vaig guanyar ràpid i tot i que hi ha alguns amb els quals
parlo més perquè em demanen coses sobre els seus fills, tots s’adrecen amb la
mateixa afinitat que amb la tutora a mi perquè saben que tot el que sap l’una
ho sap l’altra. Això també va ser fruit de la conversa que vàrem tenir a la
reunió de pares on ella els va dir que confiava plenament en mi i que tot el
que jo els transmetia havia estat parlat entre les dues. El fet que m’hagi
donat aquesta imatge davant els pares i sempre m’hagi inclòs en totes les
decisions crec que ha estat decisiu en aquesta bona relació que mantinc.
A més, i en
relació a la reunió també vaig tenir un paper molt actiu i, tot i que era la
tutora qui iniciava els punts a tractar, tal com aquesta em va dir abans de
començar vaig aportar tot el que volia en relació als temes tractats. Fins i
tot, al final els pares em comentaven dubtes sobre determinades qüestions i
això em va demostrar què confien en la meva confidencialitat i en el treball
que faig amb els seus fills.
Una mostra d’aquesta
bona relació que hem establert ha estat el final de les meves pràctiques on les
famílies m’han fet regals per acomiadar-me i, fins i tot, un diploma amb una dedicatòria.
Punt
feble:
No obstant, durant aquesta bona relació s’han
donat moments en què no he sabut com reaccionar o què he volgut dir qualque
cosa i al final he decidit que era millor no fer-ho. Per exemple, un nen que no
menja sòlid a casa i el pare ens ho va comentar i malgrat els consells continua
donant-li només galetes i purés o el fet que al vestuari de la piscina no es
pugui menjar i els pares facin cas omís al que diem la tutora i jo. Són
situacions en què t’agradaria dir, però no veus que estic cridant l’atenció a
aquest nen perquè no mengi i tu estàs donant-li al teu fill davant seu? Moltes
vegades em sembla que és una forma de
dir-te jo sóc el seu pare i faig el que vull i tampoc pots iniciar una batalla
amb ells perquè si perds la bona relació amb ells ja no hi ha res a fer.
Tot i que jo els hi dic bé les coses, quan ja
li has dit tres vegades i encara ho fa, ja no saps com fer-ho i això és
frustrant. No obstant, ha arribat el final de les meves pràctiques i encara
continuava cercant formes de transmetre el missatge a aquests pares fent ús d’altres
estratègies com ara explicant a un nen que estigués molt al costat d’aquest
pare perquè no es menjava al vestuari o la importància de menjar fruita.
Utilitzar les noves tecnologies
Punts forts: Tal
com vaig dir en la primera reflexió, la utilització de les noves tecnologies no
és un problema ja que des de que vàrem començar els estudis na Gemma ens ha
insistit molt amb això i altres professors han col·laborat en el fet que
nosaltres haguéssim d’utilitzar diferents recursos: Movie maker, PowerPoint,
glogster, blogger...
Punts febles: Malgrat
que és una competència que tinc molt assolida a nivell individual, he vist com
amb infants tant petits aquests recursos no són gens eficaços. Per una banda,
el que necessiten els nens en aquest moments és experimentar, poder tocar els
elements i així conèixer-los, a través de la seva intervenció directa. Si
oferim una pantalla, aquesta només ofereix un tipus de sensació, de textura, de
temperatura i no la polisensorialitat a la què exposem als infants amb altre
tipus de materials de la vida quotidiana. Per això, tot i que crec que és una
eina molt útil per motivar a nens una mica més grans, opino que en aquesta edat
no és gens recomanable.
A més,
durant la meva experiència a les pràctiques les vegades que s’han utilitzat les
TIC ha estat per fer el mateix i no per innovar, amb la qual cosa perden tota
la seva funcionalitat.
Un exemple
va ser quan vàrem anar a visitar un centre i varen posar un conte mitjançant un
projector. Aquest era un conte estereotipat, on la bruixa ni tan sols tenia veu
de dona i els infants estaven molt avorrits. Si aquestes mestres haguessin
contat elles mateixes el conte segur que haurien cridat molt més l’atenció dels
nens. Crec que manca una conscienciació sobre el bon ús d’aquests recursos
perquè gastar-se els sous en uns aparells i utilitzar-los per continuar fent el
mateix, per a mi no té sentit.
Afrontar els dilemes i els problemes
ètics de la professió
Punts forts: Durant
aquesta experiència m’he adonat de la importància de la transmissió de valors,
no dic que no sigui important que aprenguin continguts, per suposat que sí,
però crec que la base és donar exemple de persones solidàries, de fer-lo sentir
responsables dels seus actes, de saber que allò que fan té unes conseqüències.
Per això, el dia a dia, ha d’estar guiat per un diàleg democràtic on tots
sentin que tenen opció a opinar i que aquestes valoracions són tingudes en
compte.
Per tot
això, l’establiment de normes i límits és essencial sempre que els entenem com
a factors que ajudaran a la convivència. En molts de
moments durant les converses t’adones que estàs sent massa autoritària que
acapares molt la presa de la paraula i això ho he anat canviant, deixant que
fossin els nens qui guiessin les converses i xerressin entre ells sobre perquè
no fer o fer qualque cosa.
Com he dit anteriorment, insisteixo molt en la
fonamentació de cada norma que indico i els explico el perquè s’ha de complir
ja que crec que només així entenen realment la importància d’aquestes i després
veus com són ells mateixos qui ho aconsellen als seus companys “no et posis de
peus que pots caure i fer-te mal o no m’espitgis perquè cauré”. És una forma de
fer-los responsables dels seus actes i que així ho sentin.
Punts
febles: El fet que cada vegada hagi conegut més
als nens i actuat amb ells de forma més apropiada no ha llevat que hi hagi nens
en concret o moments en què he hagut de castigar. No obstant vaig reduir
bastant aquesta actuació degut a què crec que abans havia de provar de moltes
altres formes. No obstant, he arribat a la conclusió que hi ha vegades que és
inevitable que hagis d’apartar al nen del grup una estona, sense que aquesta
sigui molt prolongada i anar a parlar amb ell per intentar que verbalitzi el
perquè està en aquell lloc i les conseqüències de molestar, no fer cas, etc.
Organitzar la pròpia formació continua
Punts forts: El
fet de ser una persona amb molta iniciativa i ganes d’aprendre ha fet que contínuament cerqui fonts d’informació
o parli amb altres professionals (EAP) per resoldre dubtes o obtenir altres
opinions en relació a certs temes. Per tant, es pot dir que sempre cerco anar
millorant la meva formació, ampliar-la a través de coneixements teòrics i d’experiències
d’altres centres.
Punts febles: A
pesar d’aquesta recerca personal a nivell de cursets o programes de formació no
he assistit a cap. Per tant, és un aspecte que tot i que crec que em
beneficiaria molt ja que és una altra forma d’enriquir-te a través d’altres
professionals de l’educació i aprendre sobre determinats temes que em
preocupen: atenció a la diversitat, solució de conflictes, llevar-se el
bolquer, no he tingut l’oportunitat de fer. És una assignatura que em queda
pendent.
Competències treballades:
He arribat a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant a la teoria com a la pràctica durant aquest semestre (1.4.). Per fer això, he identificat els punts forts i febles en quant a les competències analitzades (2.1.)
No hay comentarios:
Publicar un comentario